Kerstborrel organiseren: zo doe je dat
Een kerstborrel organiseren; dat kan toch nooit zo lastig zijn? Maar stiekem komt er nog best wat bij kijken! Wij helpen je daar natuurlijk graag bij. Daarom zetten wij 7 handige tips op een rijtje om jullie kerstborrel of eindejaarsfeest tot een succes te maken!
1. Begin op tijd met het organiseren van je kerstborrel
“Wat ga jij met Kerst doen?” Die vraag komt voor de meesten altijd te vroeg. Maar voor je het weet, is er weer een jaar voorbij en is het zo weer december. Omdat je van alles moet regelen, is misschien wel de beste tip om op tijd te beginnen met het organiseren van de kerstborrel! Een goed georganiseerd begin, is het halve werk.
2. Doe het samen!
Hoe meer zielen, hoe meer vreugd; dat geldt ook voor het organiseren van een kerstborrel. Samen met een handjevol collega’s een kerstborrel organiseren is niet alleen ontzettend gezellig, maar door met een groepje aan iets te werken stimuleer je elkaars creativiteit en ontstaan de leukste ideeën. Ook niet onbelangrijk: het verlicht de regeldruk per persoon aanzienlijk. Door ieder zo zijn of haar taken te geven, blijven de individuele to do’s overzichtelijk.
3. Bepaal je budget
Gin tonics, pulled pork én kerstpakketten? Super! Maar... past het binnen het budget? Bij het organiseren van een kerstborrel is het goed om vooraf te weten wat er uitgegeven kan worden, zodat je weet of de baas uiteindelijk ook blij wordt van wat jij met je collega’s allemaal bedacht hebt. Het budget heeft invloed op vrijwel alle aspecten van de kerstborrel, dus inventariseer vooraf hoe ver je kunt gaan. Belangrijk is om vervolgens diverse offertes van losse onderdelen op een rijtje te zetten om te zien of alles past in het totaalplaatje. Past het? Dan ben je good to go en kun je bestellingen plaatsen en reserveringen vastzetten.
4. Weet wie er komt en bepaal de locatie
Weten hoeveel personen er komen borrelen is écht essentieel. Nodig je naast het voltallige personeel ook partners uit? Dan kan het aantal genodigden ineens verdubbelen. Wat je wilt voorkomen is dat je met 200 man in een te knusse ruimte staat. Er moet immers nog gedanst worden! Het omgekeerde is een recept voor ongemakkelijke situaties: met een te kleine groep een balzaal moeten vullen. Inventariseer dus tijdig de groepsgrootte en stem daar de locatie op af. Een ding is zeker: get out of the office! De eigen werkplek kennen je collega’s nu wel. Maak er dus een unieke middag of avond van, stel het centraal en geef hen het gevoel dat ze even weg zijn van de zogenoemde rompslomp van het werk.
5. Bedenk een thema
Versiering is de kers(t) op de taart; het puntje op de i. Door te werken met een thema zijn de afzonderlijke gasten zelf ook een onderdeel van de versiering. Een thema is niet alleen leuk, maar wanneer iedereen - of naja, de meesten - zich aan de dresscode houden, draagt het ook bij een het teamgevoel. Je bent dan namelijk met collega’s één geheel en je ziet er allemaal even maf uit! Dus of je nou voor Hollywood gaat, voor the 60’s kiest of iedereen in een excentrieke kersttrui hijst: samen maak je het feest compleet.
6. Zet de datum vast en nodig je collega’s uit
We zeiden het al: voor je het weet, is het zover. En dat geldt helaas niet alleen voor jullie. Ook voor al die andere bedrijven, kennissen, clubs en organisaties is het einde van het jaar een goede reden voor een borrel. Het is dus dringen geblazen in de agenda’s in december. Verstuur de uitnodigingen dan ook op tijd en zorg dat de gasten weten wanneer het kerstfeest gepland staat. Wat steeds vaker voorkomt, is een ‘save the date’: een kaart die je verstuurt vóór de daadwerkelijke uitnodiging, die ervoor zorgt dat je gasten de datum alvast blokken in hun agenda.
Extra ideetje voor bij de uitnodiging: informeer naar eventuele allergieën, zodat je daar later op in kunt spelen. Zo kun je de ultieme kerstborrel organiseren!
7. Go vegan, halal & 0.0
Ken je gasten en zorg ervoor dat je voor ieder wat wils hebt. Met een schaal bitterballen en een plateautje wijn en bier kom je niet meer weg. De diversiteit aan voedsel- en drankvoorkeuren is breed. Zeker als het gaat om principiële of religieuze overtuigingen is het goed rekening te houden met de wensen van je collega’s. Zorg er dus bijvoorbeeld voor dat er biologische, vegetarische en/of veganistische hapjes zijn, overweeg halal voedsel en sla alcoholvrije biertjes en andere dranken in. Dit feest draait om het personeel en dus gaan we mee met hun flow; alles voor het organiseren van een perfecte kerstborrel!
Meer weten over een kerstborrel organiseren bij Bar Beton?
Bar Beton heeft diverse ruimtes die uitstekend geschikt zijn voor een onvergetelijke kerstborrel. Met twee uitstekend bereikbare locaties in Utrecht en één in Amersfoort, vertrek je na de kerstborrel met het ov óf met eigen vervoer zo weer richting huis.
Onze professionals denken graag met je mee over het organiseren van jullie kerstborrel. Bekijk hier onze ruimtes of neem contact met ons op voor meer informatie.